Geneeskunde en media
Christiaan kwam al vroeg tijdens zijn opleiding geneeskunde in aanraking met media toen hij als teamleider van het animatieteam in het Sophia kinderziekenhuis kinderprogramma’s maakte in de interne tv-studio van Sophia Media. De energie die dit bij hem losmaakte deden hem na zijn studie besluiten om deze uit de hand gelopen hobby te professionaliseren. Hij werd toegelaten tot de Amsterdamse TV-academy waarin grote producenten, zoals Talpa en ITV Studios in 8 maanden tijd studenten begeleiden bij het regisseren, produceren en presenteren van media-producties.
Gebrekkige informatie en herhaalbezoeken
Na het afronden van deze opleiding ging hij te midden van de coronacrisis terug de zorg in als basisarts op de SEH. In zijn werk als arts liep hij tegen het grote aantal administratieve handelingen aan, en als gevolg daarvan er werd bezuinigd in het contact en communicatie met de patiënt. Hierdoor verlieten veel patiënten met gebrekkige informatie het ziekenhuis en merkte hij dat deze patiënten op een later moment weer terugkwamen met vragen. Onnodige herhaalbezoeken wetende dat onderzoek heeft laten zien dat completere informatievoorziening leidt tot minder herhaalbezoeken in het ziekenhuis, betere therapietrouw en grotere patiënttevredenheid.
Patiëntenvideo’s en TikTok
In de praktijk drong het tot Christiaan door dat belangrijke medische informatie bepaalde doelgroepen niet bereikt, maar patiënten en burgers wel behoefte hebben aan betrouwbare informatie. En dat medische informatie op internet allesbehalve betrouwbaar is. Vanuit die gedachte startte hij zijn eigen medische TikTok kanaal Dokter Chris, waar hij wekelijks tijdens de coronacrisis voor zijn 20000 volgers korte informatieve video’s plaatste. In die tijd kreeg hij ook steeds meer aanvragen van ziekenhuizen om te helpen bij het maken van patiëntenvideo’s.
Vertaalslag voor de patiënt
Christiaans kracht is dat hij als arts en mediamaker de vertaalslag weet te maken lastige kennis en vakjargon om te zetten in een begrijpelijke manier voor patiënten, maar hij tegelijkertijd de verbinding weet aan te gaan met de zorgverleners. Zijn overtuiging is namelijk dat het verbinden van deze vakgebieden richting en snelheid geeft aan een gewenste transitie binnen de gezondheidszorg. Deze transitie kunnen we alleen bewerkstelligen als we als zorgverleners gezamenlijk een stem vormen om de knelpunten binnen de zorg te belichten.
Spreker en dagvoorzitter
Vanuit deze overtuiging richt hij zich ook op het spreken en dagvoorzitten van medische symposia en congressen om meer bewustwording te creëren rondom (het gebrek aan) communicatie en contact met de patiënt. Digitale zorg en videoproducties zijn daarin volgens hem de essentie, daarmee kun je de patiënt en burger bereiken. Ook voor studenten en jonge artsen die afhaken of een burn out krijgen wil Christiaan als spreker bijdragen aan de noodzakelijke verandering van het werkklimaat.
Via zijn mediaproducties wil Christiaan de medische wereld omvormen. “We moeten stoppen met de huidige ziekenzorg en toe naar echte gezondheidzorg, dus veel meer inzetten op eigentijdse proactieve gezondheidsbevordering. Ook hierin is een mooie rol weggelegd voor video, aangezien het bereik ongelimiteerd is.
Christiaans aandachtsgebieden op het podium zijn o.a.:
- Communicatie en attitude in de zorg
- Hervorming van het huidige werkklimaat en zorgstelsel (mbv digitalisering)
- Digitalisering in de zorg